Kémgép vagy UFO?
Balázs Richárd. 2008.01.06. 11:45
Mi az? Úgy néz ki, mint egy repülő csészealj, úgy száll fel, mint egy helikopter és repül, mint egy vadászgép. Nos, ez nem más, mint a következő távirányítású felderítőgép. A pilóta nélküli repülőgépek nagyban csökkentették az amerikai áldozatok számát az afgán konfliktusban, mind a felderítés, mind a támadások során...
Kémgép vagy UFO?
Balázs Richárd.
Mi az? Úgy néz ki, mint egy repülő csészealj, úgy száll fel, mint egy helikopter és repül, mint egy vadászgép. Nos, ez nem más, mint a következő távirányítású felderítőgép. A pilóta nélküli repülőgépek nagyban csökkentették az amerikai áldozatok számát az afgán konfliktusban, mind a felderítés, mind a támadások során. A robotrepülőgépeknek azonban hátrányai is vannak, mint a kifutópálya használata, lassúság és a lebegés hiánya. A bizarr masina - mely múlt héten átesett első szélcsatorna tesztjén a trondheimi Norvég Nemzeti Tudomány és Technológia Egyetemen - célja hogy ezeket a hátrányokat kiiktassa.
A korong alakú SiMiCon Rotor Craft (SRC) első pillantásra úgy tűnik, hogy tervezőit részben a Star Trek USS Enterprise-a ihlette, ám a test fölé emelkedő duplahajtómű helyett egy hátsó sugárhajtóművet és hagyományos hátsó terelőlapátot kapott. Mindemellett a gép meglehetősen kicsi. Mindössze 4,5 méteres átmérőre lehet számítani, bár a fejlesztőmunka és a tesztek kicsinyített modellekkel folynak, melyek 1,5 méter átmérővel bírnak.
A köralakú hajótörzs behúzható légcsavarral van ellátva, melyeket teleszkóposan mozgatnak. Ezek teszik lehetővé a függőleges felszállást, melyeket egy kisebb sugárhajtómű hajt. Amint a gép felszállt a hátsó sugárhajtómű veszi át az irányítást, a rotor visszahúzódik a köralakú testbe. Hogy elkerüljék a gép megpördülését, a sugárhajtóműtől kaphat oldalirányú tolóerőt, vagy egy hátsó rotor segíthet ellensúlyozni a felszállást segítő rotor hatását.
FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=Klikk ide!"
Az SRC háromfős tervező csapata reméli, hogy felkeltik mind a katonai, mind a civil szervezetek érdeklődését. "A robotrepülőgépek piaca fogékonyabb a szokatlan megoldásokra, mint az ember által repült gépek ipara" - mondta Ranvald Otterlei. Ha nincs ember a fedélzeten a biztonságnak nincs olyan nagy szerepe.
Több mint 150 robotrepülő terv bukkant fel az utóbbi években, azonban csupán néhány ötvözte a függőleges felszállást a nagysebességű vízszintes repüléssel és a lebegés képességével. Mindkét az amerikaiak által Afganisztánban használt robotrepülőgépnek kifutópályára van szüksége. A General Atomics Predatorja 670 méteres felszállópályát igényel, míg a nagy magasságban repülő Northrop Grumman által gyártott Global Hawknak több mint egy kilométerre van szüksége, hogy a magasba emelkedhessen. Az SRC ezzel szemben képes lesz akár egy teherautó platójáról is felszállni. A szélcsatorna bizonyította, hogy az új gép stabil alacsony és magas rotorsebességen is a függőleges és a vízszintes repülés átmenete során, mondta a SiMiCon tervezője Vegard Evjen Hovstein. "A következő kihívás egy olyan sugárhajtómű, ami nem emelkedik ki túlságosan a gép alsó korongjából"- mondta.
A projekt azonban tele van talányokkal: hogy fog működni a rotor kiengedése és visszahúzása? És lehet-e a rotor lapátokat olyan szögbe állítani, hogy az megváltoztassa a gép irányát?
"Amit eddig csináltunk, az modellek építése a rendelkezésünkre álló rádióirányítású készletekből, hogy megmutassuk az elképzelésünk elég erős ahhoz, hogy akár ilyen gyenge anyagokkal is működjön" - mondta Hovstein.
|